اخذ رتبه انفورماتیک
نوشته شده توسط : ثبت پارس

شاخص های رتبه بندی شرکت و اخذ رتبه انفورماتیک

رتبه بندی شرکت و اخذ رتبه انفورماتیک، فرآیندی است که برای تعیین صلاحیت و توانمندی شرکت های انفورماتیک برای انجام پروژه های فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام می شود. این رتبه بندی به شرکت ها کمک می کند تا در مناقصه ها و مزایده های دولتی و خصوصی شرکت کنند و همچنین می تواند به آنها کمک کند تا مشتریان جدیدی را جذب کنند.

شاخص های رتبه بندی شرکت و اخذ رتبه انفورماتیک توسط سازمان های مختلف تعیین می شود. در ایران، سازمان برنامه و بودجه کشور مرجع صدور رتبه برای شرکت های انفورماتیک است. این سازمان شاخص های رتبه بندی شرکت های انفورماتیک را به شرح زیر تعیین کرده است:

شاخص های اصلی اخذ گرید انفورماتیک

  1. توانمندی فنی و مدیریتی: این شاخص شامل موارد زیر است:
  • سطح تحصیلات و تجربه کارکنان
  • تجهیزات و امکانات فنی
  • نرم افزارها و ابزارهای مورد استفاده
  • فرآیندهای مدیریتی
  1. سوابق عملکرد: این شاخص شامل موارد زیر است:
  • سابقه انجام پروژه های فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • رضایت مشتریان
  • میزان مطابقت با الزامات قراردادها

شاخص های فرعی برای اخذ رتبه انفورماتیک

  • تعداد کارکنان: این شاخص نشان دهنده ظرفیت شرکت برای انجام پروژه های فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
  • میزان گردش مالی: این شاخص نشان دهنده توان مالی شرکت برای انجام پروژه های فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
  • میزان صادرات: این شاخص نشان دهنده توان صادراتی شرکت است.

تاثیر مدرک تحصیلی در رتبه بندی شرکت های انفورماتیک

برای اخذ رتبه انفورماتیک و رتبه بندی شرکت مدارک تحصیلی مدیرعامل تمام وقت و کارشناسان حرفه ای انفورماتیک مورد بررسی قرار میگیرد. مدرک کارشناسی مدیرعامل باید در رشته های مربوط به علوم کامپیوتر و یا مهندسی صنایع و ریاضی و از سوی وزارت علوم یا علوم تحقیقات باشد. همچنین مدرک تحصیلی کارشناسان شرکت نیز از سوی وزارت علوم، تحقیقات فناوری و یا سایر سازمانهای قابل قبول و معتبر شرکت مانند وزارت بهداشت و درمان باشد.

ارزیابی رتبه شرکت های انفورماتیک

در ارزیابی و بررسی رتبه بندی شرکت های انفورماتیک ملاک های نیروی انسانی، درآمد و پارامتر رضایت مشتری به عنوان ضریب کاهنده امتیاز تاثیر گذار هستند که در اخذ رتبه انفورماتیک تاثیر گذار است. رتبه بندی شرکت های انفورماتیک و اخذ گرید شرکت های انفورماتیکی به صورت گرید ۱ تا ۷ بوده که در آن رتبه ۷ پایین ترین و رتبه ۱ بالاترین درجه را دارا می باشد.

شرکت هایی که تازه تاسیس شده اند و یا شرکت هایی که اظهارنامه مالیاتی نداشته باشند در صورتی که واجد شرایط لازم باشند می توانند در حداکثر دو رشته رتبه ۷ را اخذ نمایند.

گواهی رتبه بندی شرکت های انفورماتیک به مدت یک سال شمسی اعتبار دارد. پس از آن با ارائه مدارک  و اظهارنامه مالیاتی جدید، شرکت ها می توانند امتیاز بیشتری بدست آورده و رتبه بالاتری  را در صورت تایید صلاحیت رتبه بندی شرکت های انفورماتیک دریافت نمایند.

نکته مهم: آنچه که شرکت‌های انفورماتیکی را ملزم به اخذ رتبه انفورماتیک می‌کند. این است که این رتبه‌بندی در احراز صلاحیت شرکت‌ها برای تمامی پروژه‌های کامپیوتری در سراسر کشور الزام ‌آور تلقی می‌ گردد.

از این روی کلیه شرکت‌ ها حتی اگر علاقه ‌ای به ارائه اطلاعات مربوط به خود و رتبه بندی شرکت های انفورماتیک نداشته باشند. ناگزیر به اخذ رتبه بندی شرکتهای انفورماتیک از سوی شورای ‌عالی انفورماتیک هستند.

اخذ رتبه انفورماتیک در واقع یک طبقه‌ بندی کمی و کیفی در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور می باشد. در این رتبه‌ بندی تخصص‌ های شرکت ‌های انفورماتیکی مشخص می‌شود. که این امر به نوبه خود مجوز حضور شرکت ‌ها در مناقصه‌های دولتی صادر می گردد.

چرا که بر اساس ضوابط جدید تنها شرکت‌ هایی مجاز به انعقاد قرارداد همکاری با سازمان‌های دولتی می باشند. که در لیست رتبه ‌بندی شورای عالی انفورماتیک قرار گرفته باشند.





:: برچسب‌ها: اخذ رتبه انفورماتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 تير 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: